Om MRF

Historik

Matfors Ryttarförening, den lilla ridklubben med stort hjärta, startade 1971 i anslutning till Lunde Stuteri. May och Tore Nettelbladt som ägde Lunde Stuteri, bedrev ridskoleverksamhet där och 1971 tog Hans Persson initiativ till bildande av MRF. Hans blev också föreningens första ordförande.

Under 70- talet ökade medlemsantalet snabbt och därmed behovet av en större anläggning mer centralt i Matfors.
1977 fick föreningen möjlighet att arrendera Margit Grafströms jordbruksfastighet i Sköle.

Efter en hel del ombyggnader var anläggningen klar att tas i bruk för ridskoleverksamhet. Föreningen hade då tillgång till ett 15-tal hästar, till största delen ponnyer. Anläggningen med byggnader och ridplaner har sedan restaurerats och utökats kontinuerligt.

Föreningen är idag ägare till fastigheten, 7,2 hektar mark och ett antal byggnader som vid en av kommunen gjord kulturinventering klassats som A-miljö. Det betyder att högsta antikvariska hänsyn måste tas vid restaurering och förändringar i kulturmiljön eftersom fastigheten har särskilda värden.

För att ytterligare utveckla ridskole- och tävlingsverksamheten har föreningen kämpat många år för att få ett ridhus. Efter mycket planering, bingolottoförsäljning, ansökningar om medel och massor av ideellt abete kunde det efterlängtade ridhuset äntligen byggas 2012. Föreningen har efter det ökat verksamheten vad gäller antal lektioner, träning och tävlingstillfällen och anläggningsabonemang. I dagsläget ligger medlemsantalet på närmare 250 personer och föreningen har 13 hästar, flertalet ponnyer.

För att klara alla arbetsuppgifter med ideellt arbetskraft finns en arbetsfördelning i form av sektioner med ansvar för olika delar . Vi har en anläggningssektion, en föräldrasektion, en tävlingssektion och en ungdomssektion.

Föreningen har under alla år haft en aktiv tävlingsverksamhet med många tävlingsryttare som bl a deltagit med placeringar och SM-medaljer i SM-galopp, SM-hoppningen individuellt och i lag, SM-dressyr, SM-fälttävlan samt alla övriga tävlingar runt om i Sverige.

Löpande information från föreningen under året finns uppdaterad på hemsidan.

.

Uppdaterad: 02 FEB 2018 20:23