Ridborgarmärkesvecka

06 OKT 2019 10:03
Vecka 41 kommer alla ridelever få ta ridborgarmärket under sina ridlektioner.
  • Skapad: 06 OKT 2019 10:03

Ridborgarmärket är till för alla. Kanske är det första gången du sitter upp på en häst.

Utefter ryttarens förutsättningar och förkunskaper kan Ridborgarmärket tas genom ett enklare eller ett längre program. För ridgrupper där alla ryttare tagit märket på "vanligt sätt" en gång finns Ridborgarkadriljen som kan ersätta det vanliga Ridborgarmärkesprogrammet.

Ridläraren kommer bestämma på vilket sätt just din ridgrupp tar märket på!

Kort program:
Ryttaren rider i valfri gångart i 200 meter, du får ha ledare
Ryttaren väljer själv, utefter förutsättningar och efter märkeskontrollantens råd, om hon/han vill rida i enbart skritt eller även vill trava och galoppera.

Långt program:
Rid ett halvt varv i skritt. Vänd över ridbanan i skritt och byt varv. Ett halvt varv i skritt.

Börja trava. Trava två varv, valfritt nedsittning eller lättridning. Vänd över ridbanan i skritt och byt varv. Rid två varv i trav valfritt nedsittning eller lättridning. Fatta galopp, rid två varv i galopp. Du ska rida minst en långsida i galopp för att vara godkänd. Vänd över ridbanan i skritt eller trav. Byt varv, fatta ny galopp och rid två varv i galopp.

Ridborgarkadriljen:
Det är både roligt och lärorikt att rida kadrilj. Ska en hel ridgrupp med stor vana ta Ridborgarmärket kan kadriljen vara passande. Ridborgarkadriljen kan ridas med minst fyra och max tolv ryttare och den finns i tre svårighetsgrader, från Lätt C till Lätt A.

Efter avslutad märkestagning får ryttaren följande märke och ett diplom med sig hem!

Genom att rapportera in alla tagna ridborgarmärken till svenska ridsportförbundet är föreningen med i en tävling.

Stora priset är en hinderpark värd 25.000 kr

Föräldrar, syskon, privatryttare, ja ALLA som vill ta ridborgarmärket och stötta föreningens deltagande i tävlingen har möjligheten att göra det Lördag 12/10 kl.11.00. Se separat inbjudan!

Hälsningar Matfors Ryttarförening

Katarina & Kicki