Ryttarsatsning

ryttarsarsning_hastVår ryttarsatsning vänder sig till dig som vill utvecklas mer som ryttare, samt om intresse finns åka på tävlingar. Rider du redan på MRF bör du rida 60 minuter du egen häst är du välkommen i denna satsning, läs mer nedan under ryttarsatsning privathäst.

Målsättning

• Att ryttarna ska utvecklas i snabbare takt än ordinarie ridskoleverksamhet.
  • Att vara med i ryttarsatsning ska vara en början eller ett komplement till att äga häst.

Häst

• Du väljer vilken häst du är intresserad av på intresseanmälan, gärna i samråd med din ridlärare.
  • Du tränar normalt på en häst, byte av häst kan förekomma om det gynnar din och hästens utveckling.
  • Det kan förekomma att man delar häst med någon annan i minisatsningen eller i ryttarsatsningen.
  • Är din ordinarie häst sjuk rider du en ersättningshäst så din utveckling inte stannar av.

Upplägg

• Ridlektion i grupp 60 minuter gånger/vecka, normalt en dressyr och en mark/hopplektion, men även uteritt, voltige, gymkhana och övriga grenar kan förekomma.
  • Ett ridtillfälle i skogen under helgen (lugn uteritt alt. skrittpromenad). Fler kan förekomma.
  • En teorilektion i månaden utanför ridlektionstid.
  • Du tillsammans med målsman blir tilldelad helgmorgonfodringar på rullande schema, kvällsfodringar kan förekomma.
  • Du ska vara behjälplig i ridskolans mindre verksamhet en gång i veckan.
  • Du bör vara behjälplig om din häst är sjuk och behöver enklare vård, alltid i samråd med ridskolechef innan behandling.
  • Hästen vårdas med omsorg och visiteras varje gång du rider, vid allvarligare problem meddelas ridskolechefen snarast.
  • Hästens utrustning ska vårdas och putsas så ofta möjlighet ges, dock minst en gång i veckan.

Förmåner

• Du får avboka två ridlektioner i månaden och rida igen när/om tillfälle ges i passande grupp, dock inom 3 månader från avbokningen.
  • Behöver hästens motioneras mer är det du som ryttarsatningselev som blir tillfrågad i första hand (skillnad på motion och utbildning).
  • Du har förmånen att tävla vid intresse, ett godkännande av ridskolechefen krävs inför varje tävling (vissa klubbtävlingar kan ryttarsatningselev få vänta med anmälan så övriga ridskoleryttare har möjlighet att delta).

Avtal/Kostnad

• Satsningen pågår cirka 11 månader per år. Uppehåll görs under hästarnas betesperiod på sommaren.
  • Ett avtal upprättas mellan båda parter där en månads uppsägning gäller efter en månads prövotid.
  • Betalning görs varje månad innan den sista, betalning görs i förskott på kommande månad.
  • Fakturor mailas ut till målsman.

1 100 kr/månad junior ridskolehäst         1 250 kr/månad senior ridskolehäst

Som senior har du samma krav på dig som förälder/målsman.

De juniorer som vill delta i ryttarsatsningen måste ha delaktiga föräldrar. Målet är att era barn om dom vill, kan bli tävlingsryttare. För att detta ska bli verklighet krävs att föräldrarna är delaktiga, därför kommer vi att efterlysa ett visst deltagande av föräldrar på teorilektioner angående lastning, hantering av häst, tävlingsverksamhet. Även skjutsning av barn och transport av häst kan förekomma.

Då verksamheten drivs av en ideell förening ser vi att föräldrar engagerar sig i föreningsverksamheten. Att vara med i ryttarsatsningen ska vara socialt och förknippas med en god föreningsanda. I jämförelse med att äga en egen ponny så är det ett billigt alternativ som ger mycket till dig som ryttare!

Ryttarsatsning egen häst

Vänder sig till dig som vill utvecklas mer inom svensk ridsport och har egen häst.

Målsättning

• Utveckla ett stabilt tävlingsekipage.
  • Att vara med i ryttarsatsning ska vara socialt och förknippas med en god föreningsanda.

Häst

• Är din häst sjuk erbjuds du rida en ersättningshäst från ridskolan så din utveckling inte stannar av. Är din häst sjuk längre än två veckor tillkommer en mindre kostnad för hyra av lektionshäst.

Upplägg

• Ridlektion i grupp 60 minuter*två gånger/vecka, normalt en dressyr och en mark/hopp, men även uteritt, voltige, gymkhana och övriga grenar kan förekomma (i grupp kan ryttare från satsning på ridskolehäst ingå). Vill du byta ut en ridlektion till privatlektioner är det inga problem. Satsningen kallas då för special.
  • En teorilektion i månaden utanför ridlektionstid.

Förmåner

• Du får avboka två st ridlektioner i månaden och rida igen dessa när/om tillfälle ges i passande grupp, dock inom tre månader från avbokningen.

Avtal/Kostnad

• Satsningen pågår cirka 11 månader per år. Uppehåll görs under ridskolehästarnas betesperiod på sommaren.
  • Betalning görs varje månad innan den 28, betalning görs i förskott på kommande månad.
  • Fakturor mailas ut till målsman.

1 000 kronor/månad junior                             1 150 kronor/månad senior

Special med en privatlektion i veckan

1 300 kronor/månad junior                          1 450 kronor/månad senior

De juniorer som vill delta i ryttarsatsningen måste ha delaktiga föräldrar.
Målet är att era barn, om dom vill, kan bli tävlingsryttare. För att detta ska bli verklighet krävs att föräldrarna är delaktiga, därför kommer vi att efterlysa ett visst deltagande av föräldrar på teorilektioner angående lastning, hantering av häst, tävlingsverksamhet.

Då verksamheten drivs av en ideell förening ser vi att föräldrar till junior engagerar sig i föreningsverksamheten.

Ryttarsatsning på Matfors Ryttarförening

Ridskolehäst  Ryttarsatsningselever
Flicka  Ledig
Max Ledig