Lilla ryttarsatsningen

Lilla ryttarsatsningen på Matfors Ryttarförening vänder sig till dig som fyllt 10 år, kan galoppera och hoppa lättare bana och vill utvecklas som ryttare.

Fokusering ligger på inlärande av en god grundridning och hästens välmående.

Målsättning

• Att ryttarna utvecklas i snabbare takt än ordinarie ridskoleverksamhet.
  • Att vara med i lilla ryttarsatsningen ska ge viktiga grundstenar för att bli en duktig ryttare och hästägare.
  • Att som målsman förstå vad det innebär att skaffa egen häst och vad som krävs för att börja tävla.

Häst

• Du tränar normalt på en häst. MEN hästbyte kan förekomma utan förvarning, detta då hästarnas välmående kommer i första hand. Att byta häst gynnar din och hästens utveckling, all tid i sadeln är lärdom. Katarina kommer ansvara för fördelning.

Upplägg

• Ridlektion i grupp 50 min 2 gånger/vecka, normalt en dressyr och en markarbete, men även hoppning, uteritt, voltige, gymkhana och övriga grenar kan förekomma. Ibland behöver man leka och ha roligt :)
  • Teorilektion på ridlektionstid förekommer.
  • Elever i lilla ryttarsatsningen tillsammans med målsman blir tilldelad medhjälpar dagar på fodringar som är på rullande schema. (Man börjar som medhjälpare för att lära tillsammans med ryttarsatningsfamiljer)
  • Du bör vara aktiv i Ungdomssektionenen och gärna vara behjälplig på ungdomssektionens barnridningar några gånger per termin, usek kallar till möten regelbundet.

Förmåner

• Om du avbokar ridlektion, kan vi erbjuda en igenridning i månaden när/om tillfälle ges i passande grupp, dock inom en månad från avbokningen.
  • Planerade uteritter tillsammans med dina gruppkompisar, ryttarsatning och kanske målsman. Ett par tillfällen per termin.

Avtal/Kostnad

• Satsningen pågår cirka 10 månader per år. Uppehåll görs under hästarnas betesperiod på sommaren och ett kortare uppehåll vid jul.
  • Påbörjad plats i lilla ryttarsatsningen har 2 månads uppsägnings tid, gäller från månadens slut. (ex, om uppsägning sker 15/1 gäller uppsägning från 31/1- 31/3)
  • Betalning görs varje månad! Faktura skickas för hela terminen vid uppstart.

Ridskolehäst – 950 kronor

Egen häst -  850 kronor

Övrigt

Barn och ungdomar som deltar i lilla ryttarsatsningen behöver ha delaktiga föräldrar. Kunskap är inget krav men viljan att lära är.

Målet är att era barn ska behålla sitt intresse för ridsport och en dag kanske tävla. För att detta ska bli verklighet krävs att föräldrarna är delaktiga, speciellt på hopplektioner och fodringar men framöver också delta på teorilektioner angående lastning, hantering av häst, tävlingsverksamhet. Även skjutsning av barn och transport av häst kan ev förekomma i framtiden.

Då verksamheten drivs av en ideell förening ser vi att föräldrar engagerar sig i föreningsverksamheten efter sin förmåga.

Hästens utrustning skall vårdas med omsorg och putsas så ofta möjlighet ges, vanligtvis efter varje ridpass.

I jämförelse med att äga en egen ponny är det ett billigt alternativ som ger mycket till dig som ryttare!

Välkommen till Matfors Ryttarförenings satsning för att bli en duktigare ryttare och bättre förstå hästen!

Frågor och intresseanmälan.

Görs i första hand via mail till Katarina på  This is a mailto link

Uppdaterad: 02 JAN 2017 09:25 Skribent: Patricia Knutsson