Minisatsningen

Läs noga igenom informationen om satsningen innan du lämnar in din anmälan . Det är viktigt att du kan de tider som finns skrivna på anslaget!

Kunskapskrav: Du behöver kunna galoppera, ha bra koll på ridvägar samt vara driven, vilja utvecklas och lära dig mer om ridsport.

Ridtider (ungefärliga tider, det styrs av vilka elever som anmäler sig)

• Måndag klockan 18.00–18.40 dressyr
  • Onsdag klockan 18.10–18.50 markarbete

Instruktör: Katarina Isokivi

Pris ridskolehäst: 850 kronor/månad

Frågor och anmälan görs via mejl till This is a mailto link

Varmt välkomna med anmälan!

Med 6-7 platser, kan uttagning av elev ske baserat på liknande kunskaper hos elever och hur häst/ryttare passar tillsammans för att gruppen ska få en jämn nivå.

Målsättning för första ridlektionen är ridskolestart måndagen den 9 januari.

Om minisatsningen

Minisatsningen vänder sig till dig som är minst 9 år och vill rida flera gånger i veckan. Fokus ligger på inlärande av en god grundridning och hästhantering.

Målsättning

• Att ryttarna utvecklas i snabbare takt än ordinarie ridskoleverksamhet och få kännedom om ridsportens ledstjärnor.
  • Att vara med i minisatsning ska vara ett första steg mot eget ansvar runt hästen.

Häst

Du tränar normalt på en häst under en period, byte av häst förekommer om det gynnar din och hästens utveckling när instruktören bestämmer.

Upplägg

• Ridlektion i grupp 40 minuter 2 gånger/vecka, normalt en lektion dressyr och en lektion markarbete, men även uteritt, hoppning, voltige, gymkhana och övriga grenar kan förekomma.
  • Teorilektion på ridlektionstid förekommer under terminen.
  • Du tillsammans med målsman blir tilldelad som medhjälpare för fodringar på rullande schema (man börjar som medhjälpare för att lära sig hur det fungerar).
  • Du som elev bör vara behjälplig på ungdomssektionens barnridningar några gånger per termin och medverka på ungdomssektionens möten.

Förmåner

Du får pyssla om hästar som inte rids på fredagar tillsammans med målsman, med förutsättning att hästen inte används eller av annan anledning inte får störas. Stäm av på din ridlektion med Katarina inför varje fredag.

Avtal och kostnad

• Satsningen pågår cirka 10 månader per år. Uppehåll görs under hästarnas betesperiod på sommaren i juli.
  • 2 månaders uppsägning. Uppsägning räknas från den sista varje månad.
  • Betalning görs varje månad innan den sista, betalning görs i förskott på kommande månad. Faktura skickas!

Kostnad: 850 kronor/månad ridskolehäst

Övrigt

Barn och ungdomar som deltar i minisatsningen måste ha delaktiga föräldrar. Kunskap är inget krav men viljan att lära är. Målet är att era barn ska behålla sitt intresse för ridsport och uppfylla en dröm att eventuellt tävla. För att detta ska bli verklighet krävs att föräldrarna är delaktiga, därför kommer vi att efterlysa ett visst deltagande av föräldrar på klubbtävlingar och andra arrangemang.

Då verksamheten drivs av en ideell förening ser vi att föräldrar engagerar sig i föreningsverksamheten. Hästens utrustning ska vårdas med omsorg och putsas så ofta möjlighet ges, vanligtvis efter varje ridpass.

I jämförelse med att äga en egen ponny så är det ett billigt alternativ som ger mycket till dig som ryttare. Välkommen till Matfors Ryttarförenings satsning för att bli en bättre ryttare!

Frågor?

Frågor och anmälan görs via mejl till Katarina This is a mailto link

Uppdaterad: 02 JAN 2017 09:25 Skribent: Patricia Knutsson