Ryttarsatsning

Ryttarsatsningen på Matfors Ryttarförening vänder sig till dig som fyllt minst 10 år, rider i god balans, kan grunderna och vill utvecklas som ryttare. Fokusering ligger på lärande av en god grundridning, hållbar häst och ryttarens sits.

Målsättning

• Att som ryttare utveckla förståelse för ridningens svåra konst.
  • Att ryttare förblir ödmjuka och förstår att ridsport kräver uppoffringar som andra sporter kanske inte kräver.
  • Att vara med i ryttarsatsningen ska ge viktiga grundstenar för att bli en duktig ryttare och bli/vara hästägare.
  • Att som målsman förstå vad det innebär att låta sitt barn tävla inom ridsport.

Häst

Du tränar normalt på din häst eller ridskolehäst. MEN hästbyte kan förekomma utan förvarning för dig som rider ridskolehäst, detta då hästarnas välmående kommer i första hand. Att byta häst gynnar din och hästens utveckling, all tid i sadeln är lärdom. Katarina kommer ansvara för fördelning.

Upplägg

• Ridlektion i grupp 60 minuter 2gånger/vecka, normalt en dressyr och en hoppning, men även voltige, gymkhana och övriga grenar kan förekomma. Ibland behöver man leka och ha roligt :)
  • Teorilektion på ridlektionstid kan förekomma.
  • Elever på ridskolehäst i ryttarsatsningen tillsammans med målsman blir tilldelade fodringar som är på rullande schema. (Man börjar som medhjälpare för att lära tillsammans med anda ryttarsatningsfamiljer)
  • Du som elev bör vara aktiv i Ungdomssektionenen och gärna vara behjälplig på ungdomssektionens barnridningar några gånger per termin, usek kallar till möten regelbundet.

Förmåner

• Om du avbokar ridlektion, kan vi erbjuda två stycken igenridningar i månaden när/om tillfälle ges i passande grupp, dock inom en månad från avbokningen.
  • Nästan varje lördag och vissa fredagar får ryttarsatsningens elever på ridskolehäst rida ut i skogen med ”sin” häst.

Avtal/kostnad

• Satsningen pågår cirka 10 månader per år. Uppehåll görs under hästarnas betesperiod på sommaren och ett kortare uppehåll vid jul.
  • Påbörjad plats i ryttarsatsningen har två månaders uppsägningstid, gäller från månadens slut (ex, om uppsägning sker 15/1 gäller uppsägning från 31/1- 31/3).
  • Betalning görs varje månad! Faktura skickas för hela terminen vid uppstart.

Ridskolehäst – 1 250 kronor Junior

Egen häst –  1 150 kronor Junior

Övrigt för ridskolehäst

Barn och ungdomar som deltar i ryttarsatsningen behöver ha delaktiga föräldrar. Kunskap är inget krav men viljan att lära är. Målet är att era barn ska behålla sitt intresse för ridsport och kanske tävla. För att detta ska bli verklighet krävs att föräldrarna är delaktiga, speciellt på hopplektioner, uteritter och fodringar men framöver också delta på teorilektioner angående lastning, hantering av häst, tävlingsverksamhet. Även skjutsning av barn och transport av häst kan eventuellt förekomma i framtiden. Då verksamheten drivs av en ideell förening ser vi att föräldrar engagerar sig i föreningsverksamheten efter sin förmåga. Hästens utrustning ska vårdas med omsorg och putsas så ofta möjlighet ges, vanligtvis efter varje ridpass.

I jämförelse med att äga en egen ponny är det ett billigt alternativ som ger mycket till dig som ryttare på ridskolehäst! För dig på egen häst är det ett perfekt komplement i vardagen, rida med instruktör i grupp och få hjälp att komma vidare leder oftast till färre kostnader i längden på grund av feltränade hästar. Välkommen till Matfors Ryttarförenings satsning för att bli en duktigare ryttare och bättre förstå hästen!

Frågor och anmälan. Görs i första hand via mail till Katarina på  This is a mailto link

Uppdaterad: 13 NOV 2016 15:15 Skribent: Torbjörn Lindström