Anläggningsregler

Här kan du läsa reglerna som pdf

Allmän policy Matfors Ryttarförening

• Medlemskap samt anläggningsabonnemang för året ska vara löst. Det är personligt och kan inte lämnas över eller delas.
  • Parkering sker på anvisad plats vid Åstavägen.
  • Anläggningen är rökfri.
  • All ridning sker på egen risk.
  • Godkänd hjälm är obligatorisk vid all ridning.
  • Kopplingstvång för hundar gäller på hela anläggningen.
  • Uppsittning sker i mitten av manege/paddock eller i ett hörn.
  • Skritta innanför spåret, lämna företräde för de som travar och galopperar på fyrkantsspåret.
  • Håll till höger vid möte.
  • Ryttare på volten lämnar företräde för ekipage på fyrkantsspåret.
  • Longering och tömkörning är endast tillåtet efter överenskommelse med övriga ekipage. Ridning har alltid företräde. Om det är fler än två ekipage i ridhuset som rider eller om det pågår hoppning så lämpar det sig INTE att longera eller tömköra. Vänligen respektera om ryttare säger nej till longering och tömkörning. Läs brevet från styrelsen och ridskolechef februari 2020.
  • Vi rekommenderar att ryttare under 18 år använder säkerhetsväst. Vid hoppning ska du som junior alltid bära säkerhetsväst.
  • Ryttare under 15 årska ha målsman eller annan vuxen med sig vid hoppning. Vi ber er att inte hoppa ensam utan sällskap. Ungdomar från 13 år får använda bommar och sockerbitar på egen risk och i samråd med målsman eller annan ansvarig vuxen i familjen.
  • Om du önskar löshoppa, kontakta ridskolechef.
  • Ridskolechef ansvarar för schemaläggning av anläggningen.
  • Mocka efter dig inne och ute, utrustning finns vid alla ridbanor sommartid och i ridhuset vintertid.
  • Plocka undan efter dig.
  • Visa hänsyn, var ödmjuk och säg hej till alla.
  • Vid ändring i anläggningsschemat prioriteras ridskoleverksamheten. Eventuella ändringar läggs in i schemat senast 24 timmar innan.
  • Bokning av ridhus/paddock fyra timmar eller mindre sker till ridskolechef senast sju dagar innan. Bokning av ridhus/paddock över fyra timmar sker till ridskolechef senast 14 dagar innan. Hyra utgår enligt gällande prislista. Kontakta ridskolechef för mer information.

Instruktör/tränare

• Det är tillåtet att anlita egen instruktör på anläggningen.

• Vid gruppträning i egen regi (minst tre ekipage) ska detta bokas via ridskolechef senast sju dagar innan. Hyra av anläggning enligt prislista utgår.

• Visa hänsyn till dina medryttare när du har med dig egen instruktör.

• Om du hjälper någon som inte har anläggningsabonnemang eller tar hjälp av någon som inte är medlem ska hästägaren kontakta ridskolechef och betala en engångsavgift.

Ridhuset

• Öppettider kl 07-22.
  • För att lösa ut tagg till dörren, kontakta ridskolechef.
  • Manegevård sker vardagar mellan 8.00-9.00.
  • Led din häst in och ut ur ridhuset.
  • Knacka och invänta svar innan du går in i ridhuset.
  • Klädsel och utrustning ska i första hand ordnas utanför manegen. Om du klär av dig inne i manegen, stå i mitten och häng kläderna på anvisad plats. Utrustning får inte hänga på sargen.
  • Det är förbjudet att släppa hästar lösa i ridhuset.
  • Inga hundar får vistas i manegen under pågående ridning.
  • Tänk på att visa hänsyn till de som rider, när du befinner dig på läktaren. Låg samtalston gäller, gå lugnt.
  • Mån-tors och söndag instruktörsfritt* från kl 15 och till ridskolan är avslutad för dagen, gäller endast där ridskolan delar manege eller paddock med privata ryttare. Med instruktörsfritt menar vi att all träning sker utan instruktör närvarande.
  • Läs anläggningsschemat på hemsidan för att se när ridhuset är ledigt, när det är dressyrtid och hopptid. Övriga tider får hoppning ske efter överenskommelse med övriga i manege/paddock.
  • Dressyrtid innebär att bommar och hinder ej får användas.
  • Hopptid innebär att bommar och hinder får byggas upp.

Uppdaterad: 04 OKT 2016 20:58 Skribent: Ulrika Scherman